Hodina deťom

 

Zdôvodnenie potreby realizácie projektu:

Našu školu navštevujú deti s narušenou komunikačnou schopnosťou. Sme internátna škola s celoslovenskou pôsobnosťou a deti v nej trávia prevažnú časť roka. Je teda na nás, aby sme v deťoch rozvíjali lásku k prírode , učili ich a vychovávali k pozitívnemu vzťahu k životnému prostrediu, k ľuďom, ale aj k sebe samému. V rámci integrácie chceme deťom poskytnúť čo najviac možností spolupracovať a stretávať sa s deťmi zdravej populácie. Pri súčasnom technickom rozvoji je životné prostredie ohrozené a je na nás ako pripravíme deti pre zaradenie do spoločnosti. Aktivitami v projekte chceme deti naučiť vážiť si prírodu a prostredie, v ktorom žijú. V rámci nášho projektu chceme deťom poskytnúť čo najviac informácií o životnom prostredí. Výsledkom projektu by malo byť nadobudnutie environmentálneho vedomia a následne environmentálneho uvedomenia - vedomosti o životnom prostredí "zžité s ich vnútrom". Táto skutočnosť by sa mala následne prejaviť v ich postojoch k prírode.


Hlavné ciele projektu:

- podporiť vzájomnú komunikáciu medzi žiakmi v jednom priestore : žiaci ZŠI pre nehovoriacich a žiaci obce

  rôznymi    formami a to prednáškami, ako aj organizovaním environmentálnych a prírodno- ekologických akcií,
- nenáročnou formou socializovať postihnuté deti do zdravej populácie,
- pripraviť deti na zvládnutie rôznych rizikových životných situácií a ohrození ( úraz, drogy...)
- pozdvihnutie environmentálneho povedomia žiakov,
- aktívne zapojenie žiakov do procesu poznávania a ochrany prírody, do environmentálnych aktivít,
- vytvorenie príjemného a krajšieho životného prostredia.

kvalitatívne výsledky projektu


- pozitívna vzájomná závislosť : úloha je formulovaná tak, že na dosiahnutie dobrého výsledku sa žiaci navzájom potrebujú,
- individuálna zodpovednosť : každý člen skupiny je zodpovedný za vlastný prínos a za celkový výsledok
- priama interaktivita - schopnosť obojstrannej komunikácie : obsah úlohy vyzýva ku spolupráci a podporuje komunikáciu.

Sociálna pohotovosť - je nutná a pravidelne zhodnocovaná ku vzájomnej spolupráci. Pozornosť pri skupinovej práci - po splnení úlohy, ktorá je určená na spoločné spracovanie, prebiehajú záverečné pohovory venované tak obsahu úlohy, ako aj procesu spolupráce. Práca so skupinou detí je najlepšou cestou a súčasne aj prevenciou, ako predchádzať nežiaducemu správaniu. Je to spôsob, ako sa môže dieťa naučiť vhodným zručnostiam v sociálnych vzťahoch, ktorým je v kolektíve vystavený. Takto zostavené skupiny deti s narušenou komunikačnou schopnosťou a zdravých detí zdôrazňujú vzájomnú pomoc a riešia spoločne daný problém.

PODROBNÝ POPIS PROJEKTU


A. Podrobne popíšte všetky plánované aktivity projektu a spôsob ich realizácie.

B. Popíšte metódy práce s cieľovou skupinou

Našim cieľom počas realizácie projektu je podporenie vzájomnej komunikácie medzi deťmi s narušenou komunikačnou schopnosťou a deťmi zdravej populácie, upevňovanie zdravia, rozvíjanie telesnej zdatnosti a kondície pohybovými aktivitami v prírode, pestovanie lásky k prírode, vzbudzovanie citu národnej hrdosti poznávaním našich kultúrnych pamiatok, upevňovanie kolektívu a vzájomných kamarátskych vzťahov, osvojovanie si zásad slušného správania a vedenie deti k samostatnosti, disciplíne a ochrane životného prostredia. Oboznámenie detí vhodnou formou s nebezpečenstvom drogových závislostí. Cieľom Letnej školy je rozšíriť teoretické poznatky a vedomosti o praktické skúsenosti a zručnosti priamym pozorovaním, orientáciou v prírode, pobytom v chránených oblastiach, poznávaním prírodných krás a exkurziami kultúrnych pamiatok.  

 Metódy, ktoré najčastejšie využívame, a ktoré sú i najefektívnejšie pri skupinových aktivitách detí, sú metódy uvoľňujúce, aktivizujúce a prehlbujúce sebapoznanie. Program jednotlivých stretnutí detí intaktných a detí s narušenou komunikačnou schopnosťou je zameraný na uskutočnenie pozitívnych zmien, umožňuje kompenzáciu pocitov menejcennosti. Zároveň skupina detí vytvára sociálne prostredie bezpečia. Vzájomnou spoluprácou detí sa vytvárajú podmienky pre úspešnú integráciu.

Stretnutia zúčastnených detí na projekte :
- naplánované akcie budú prebiehať spoločne - všetky zúčastnené deti,
- deti sa budú spoločne podielať na príprave plánovaných akcií,
- po každej akcii spoločne vyhodnotia dosiahnutie cieľa

Hodnotenie: Svoje zážitky a poznatky si budú deti samé značiť do Zrkadielok. Výsledky jednotlivých akcií si deti vyhodnotia kresbou alebo zápisom najkrajších dojmov. Najzaujímavejšie práce detí budú vystavené na vývesnej tabuli pri Obecnom úrade, prostredníctvom, ktorej budú o aktivitách oboznámení aj obyvatelia obce. Na záver budú všetky zrkadielka zviazané do kroniky a zúčastnené deti budú odmenené a bude im udelený titul:

PRIATEĽ ZELENÉHO STROMU

September: Zahájenie projektu
- oboznámenie zúčastnených detí s cieľom a priebehom projektu a spôsobom hodnotenia jednotlivých akcií
- na chodbách sú pripravené kulisy lesa a zvieratiek (les obmieňame podľa ročných období)

  Dramatizáciou vovedieme deti   do danej témy, rozdelenie na skupiny podľa tried - 6 skupín po 10 detí.
- každá skupina si vymyslí svoj názov, svoju vlajku, menovku, na ktorej je 10 dierok a po účasti na každej akcie získajú  farebné stužky. Každá skupina dostane svoj strom, ktorý vysadí v areáli školy a ich úlohou bude starostlivosť oň. Z učebníc a encyklopédií zistia čo najviac o strome a svoje poznatky zapíšu na plagát na nástenke.

Október: Separovaný odpad
- prednáška spojená s besedou o ochrane životného prostredia a využití separovaného odpadu a výrobe recyklovaného   papiera
- vyhlásenie súťaže v zbere papiera, zo získaných financií nákup knižných publikácií
- triedenie odpadu v triedach a v obci ( papier - plasty)

November: Zhotovovanie kŕmidiel pre vtáčiky
- deti vo vyzdobenej miestnosti zameranej na rôzne druhy vtákov a kŕmidiel využívajú vedomosti z hodín prvouky a prírodovedy
- priraďujú názvy vtákov k obrázkom, prostrediu, v ktorom žijú a ich spôsobu života
- beseda s pozvaným ochrancom prírody o živote vtákov vyskytujúcich sa v okolí obce, ich spôsobe života a ochrane
- výroba kŕmidiel a ich rozmiestnenie v areáli školy a v okolí

December: Vianoce nie len pre zvieratká
- vychádzka do lesa, spojená s rozprávaním lesníka
- spoznávanie spôsobu života lesných živočíchov
- starostlivosť o zvieratá, ukážka a pomoc pri prikrmovaní zvierat v lese

Január: Mám rád ľudí, mám rád seba
- praktické cvičenie na stanovištiach, ktoré vedú pracovníci SČK so zameraním na poskytovanie prvej pomoci
- vedieť rozlišovať chorobu a úraz a ako im predchádzať, ošetrovať bežnú ranu a poznať spôsoby prepravy raneného
- beseda zameraná na prevenciu drogovej závislosti

Február: Zvierací maškarný ples
- v spolupráci s obcou
- deti si s pomocou rodičov a vychovávateľov zhotovia masky
- spoločný maškarný sprievod obcou
- tanec detí, voľná zábava, občerstvenie
- predstavovanie zvieracích masiek ( každý žiak porozpráva o svojom zvieratku, o spôsobe jeho života
- súťaživé hry
- cieľom podujatia je zábavnou formou prezentovať vedomosti detí o zvieratách

Marec: Príroda náš kamarát - v škole na chodbách pripravíme kulisy lesa a zvierat v ňom žijúcich, porozhadzujeme odpad, plastové fľaše, papiere... - deti prevedieme cez "znečistený les" - motivujeme ich dramatizáciou, zvieratá plačú, že majú špinavý domov, že sú z toho choré - formou dialógu navedieme deti, aby samé prišli na to, ako zvieratám pomôcť - deti vyčistia les - realizácia v skutočnom prostredí, deti čistia za pomoci pedagogických pracovníkov lesný porast - vyzbieraný odpad spolu s deťmi separujeme a deti si vymýšľajú príbehy ako sa tieto odpadky nakoniec ocitli v lese - zameranie na vytváranie pozitívneho vzťahu k prírode a úcte k nej

Apríl: Zoolympiáda: - deti súťažia v skupinách, získavajú pečiatky a na konci sú odmenené podľa počtu získaných pečiatok - súťaže prebiehajú na ihrisku a zúčastnia sa ich aj deti z obce, ktoré budú pridelené do jednotlivých družstiev Súťaže: 1. LOPTOHAD - podávanie lôpt po určenú métu 2. ŠIKOVNÝ BEJZBOL - odrážanie šišiek palicou 3. STRAKA - podávanie papierového kruhu papierovým zobákom 4. ŠKREČOK-BULDOZÉR - posúvaním v zlepenej krabici prejsť určitý úsek 5. KLOKAN - skákanie vo vreci 6. MAČKA - rozmotať a zmotať klbko vlny po určitej trase 7. SLIEPKY - triafať obalmi z kindervajíčok do kartónu z vajec 8. KAČACÍ SLALOM - slalom po kačiačky

Máj: Cesta rozprávkovým lesom - táto akcia bude organizovaná v spolupráci s Obecným úradom za aktívnej účastí detí obce a bude spojená s oslavou MDD - po vyznačenej trase budú deti putovať rozprávkovým lesom, ktorý bude plný prekvapení, na každom z vyznačených stanovíšť ich budú čakať rozprávkové bytosti so zaujímavými súťažami (lesné víly, zbojníci, čerti, škriatkovia, ježibaba, šaško, drevorubač a iné. Po úspešnom absolvovaní túry krásnou prírodou bude deti čakať občerstvenie, zábava, darčeky a rôzne atrakcie: Zlatý dážď - zhadzovanie čokoládových dukátikov z letiaceho rogala deťom, jazda na koni a iné. Táto akcia je už tradičná a teší sa veľkej obľube a účasti detí aj z okolitých obcí.

Organizačne aj finančne si tieto akcie zabezpečíme sami. Finančné prostriedky z nadácie Hodina deťom by sme radi využili len na záverečnú časť projektu : LETNÚ ŠKOLU STROM - Zelené puto, ktorá by mala byť vyvrcholením celoročnej snahy.

PROJEKT LETNÁ ŠKOLA STROM - Zelené puto

1. deň Otvorenie

1. Cesta autobusom: S deťmi spievame piesne, hráme hry

2. Po príchode sú deti rozdelené do izieb, vybalia si veci a prichystajú si miesto na spanie

3. Stretnutie v spoločenskej miestnosti, deti sa rozdelia do skupín, každá skupina dostane nástenku,

    kde si umiestni vlajky, menovky , vytvoria si schránky na poštu: každé ráno si v nej nájdu program na celý deň

4. Popoludní si vyzdobia chatu kulisami ( zo školy)

5. Vychádzka do okolia chaty, spoznávanie najbližšieho okolia

 

Cieľ: Dopraviť sa na miesto pobytu a spoznať najbližšie okolie. Poučiť deti o zásadách slušného správania vo verejných dopravných prostriedkoch.

 

2. deň    Zákutia mesta

1. Budíček, rozcvička

2. Raňajky

3. Dopoludnia : Vyučovanie

4. Obed

5. Popoludní: Výlet do mesta

Deti sú rozdelené do skupín. Každá skupina má v rukách obálku s inštrukciami (našli si ju ráno v schránke), ako majú postupovať pri spoznávaní mesta. Dohodneme na presnom čase, kedy sa majú skupiny vrátiť na miesto odkiaľ vyštartovali. Pokyny na kartičkách : na ulici stojí človek s modrým dáždnikom a červenou taškou. Nájdite ho povedzte mu heslo: "Zajac". Človek odovzdá skupinke kartičku s otázkami, ktoré súvisia s poznávaním mesta alebo kraja. Deti sa pokúsia získať odpovede na všetky otázky. Na konci hry vedúci odpovede skontrolujú a hru vyhodnotia. Potom deti absolvujú prehliadku mesta, múzea a pamätihodností.

6. Večera

7. Večerné hry: zvieracia pantomíma. Deti si v skupinkách vyberú jedno zvieratko, ktoré potom pantomimicky znázorňujú. Všetci hádajú o aké zviera ide. Všetky skupiny spoločne hovoria, čo sa naučili danom zvieratku.

Cieľ: Zábavnou formou sa oboznámiť s mestom, jeho históriou, s tatranskou prírodou a flórou. Poučiť deti o správaní sa v Národnom parku.

 

3.deň   Pokladovka

 

1. Budíček, rozcvička

2. Raňajky

3. Dopoludnia: Vyučovanie

4. Obed

5. Popoludní : Pokladovka

Na ihrisku po skupinách súťažíme v rozličných disciplínach. Cesta na ihrisko a späť je označená krepovým papierom. Na ceste sú rôzne stanovištia, kde sa plnia úlohy. Okrem toho deti hádajú hádanky, ktoré sú napísané na kartičkách a schované v teréne. K nim sa dostanú po viacerých nasmerovaniach . Pr. choď 10 krokov vpravo, je tam kameň, kde nájdete ďalšiu stopu... . Po vyriešení všetkých úloh ich krepová cesta privedie k odmene. (čokoláda, nanuky)

Disciplíny:

- preliezanie pavučiny zo špagátu

- skladanie veľkého obrázku zvieraťa - Janko si zranil ruku asi ju má zlomenú, ošetrite mu ju

- zhotov z pripravených vecí jednoduché kŕmidlo pre vtáčiky a zaves ho na strom

6. Večera

7. Večerné hry

 

Cieľ: Súťaživou formou preveriť vedomosti a zručnosti, ktoré deti získali počas celého roku. Rozvoj telesnej zdatnosti a kondície pohybovými aktivitami.

 

4.deň Čaro jaskyne

1. Budíček, rozcvička

2. Raňajky

3. Dopoludnia: vyučovanie

4. Obed

5. Popoludnie: Návšteva Belianskej jaskyne

 

Každá skupina dostane obálku s textom, v ktorom chýbajú kľúčové slová. Ich úlohou je správne doplniť text, ktorý je prispôsobený veku detí. Správne odpovede zistia po prečítaní tabúľ popri náučnom chodníku a z výkladu sprievodcu jaskyňou. Po absolvovaní prehliadky si skupiny navzájom prečítajú texty, umiestnia si ich na nástenkách.

6. Večera

7. Večerné hry

 

Cieľ: Spoznať zaujímavé geologické útvary. Využiť vedomosti získané na hodinách prvouky a prírodovedy.

 

 

5.deň Premeny starého papiera

1. Budíček, rozcvička

2. Raňajky

3. Dopoludnia vyučovanie

4. Obed

5. Popoluní: Výroba recyklovaného papiera a karnevalových masiek

6. Večera

7. Karneval

 

Cieľ: Využiť poznatky o separovanom odpade a naučiť sa spracovať starý papier. Zlepšiť jemnú motoriku rúk pri práci s rôznym materiálom. Využiť fantáziu pri výrobe masiek.

 

 

6.deň Krásy Tatier

1. Budíček, rozcvička

2. Raňajky

3. Dopoludnia. Výlet na Popradské pleso Každá skupina dostane kartičky s obrázkom (vodopádu, lesnej čistinky) Keď prechádzame danou oblasťou, na čelo výpravy sa postaví skupina s danou kartičkou.

4. Obed

5. Popoludní: maľovanie na recyklovaný papier - praveké zvieratá

6. Večera

7. Večerné hry - kvíz preveriť vedomosti, ktoré deti získali nielen počas počas pobytu v Letnej škole ale počas celého trvania projektu.

 

Cieľ: Rozvoj telesnej zdatnosti a vytrvalosti. Spoznať naše veľhory. Vzbudiť u detí národnú hrdosť a lásku k vlasti a k prírode. Naučiť deti využiť recyklovaný papier. Preveriť záverečným kvízom získané vedomosti a poznatky získané počas celého projektu.

 

 

7.deň Ukončenie Letnej školy

1. Budíček, rozcvička

2. Raňajky

3. Dopoludnie: deti poupratujú chatu a okolie

 

Stretnutie všetkých účastníkov pri vyhodnotení. Každá skupinka detí napíše alebo zakreslí jednu stranu spomienok na jeden deň. Listy sa zviažu do spomienkovej knihy, ktorá bude deťom pripomínať Letnú školu . Nakoniec sa pobyt vyhodnotí a každé dieťa dostane titul:

                                                                     Priateľ Zeleného stromu.


 

 

 

 

Súhrnný obsah projektu: Hlavná myšlienka projektu je spoznávanie okolitého sveta, prírody a vzťahu k nej, starostlivosť o les a zvieratá, úcta k darom prírody a vytvorenie citovej väzby k prírode. Počas celého roka prostredníctvom rôznych podujatí a aktivít žiaci cestujú po zázračnej krajine prírody a ich hlavným sprievodcom je strom, ktorý symbolizuje Zelené puto medzi deťmi našej školy, deťmi z obce a prírodou. Ďalej je symbolom mohutnosti, múdrosti, neustálych zmien, ale aj domova, bezpečia a istoty. Zároveň je to strom, ktorý chránime, staráme sa oň, pozorujeme ho a neubližujeme mu. V jednotlivých aktivitách navodzujeme problémové situácie, s ktorými sa deti môžu stretnúť a priamo sa podieľať na ich vyriešení, čím sa u nich pestujú životné zručnosti ako starostlivosť, zodpovednosť, spolupráca a zdravý rozum. Každý človek by mal prispieť ku kráse životného prostredia a usilovať sa o to, aby krajina v ktorej žije, bola zdravým prostredím a krásnym prostredím pre všetkých. Chrániť prírodu znamená chrániť prírodu na zemi.